Franz Jozef Glacier

9 januari 2019 - Okarito, Nieuw-Zeeland

Na een goede nacht en een goed ontbijt gaan we richting Franz Jozef township waar we de shuttle boeken. Een half uur later rijden we omhoog. We doen 2 routes wandelen, een van 30 minuten en 1 van 1,5 uur. De 2de brengt ons naar de Glacier. Veel foto's gemaakt. Om de zoveel meter krijgen we te zien waar de gletsjer was in welk jaar. De gletsjer is behoorlijk gesmolten de afgelopen jaren. Of het van de CO2 uitstoot is of van de groeiende populatie van mensen is, we weten het niet. Maar de temperatuur van de aarde neemt toe.

We zien ook veel watervallen langs de steile rotswanden waar mensen dan ook veel foto's van nemen, wij natuurlijk ook.

Bij terugkomst is het  bewolkt, dus op tijd de wandelroute genomen. Ik bel het busje om ons te komen ophalen bij het punt waar we gedropt zijn. 15 later staat het busje er al en brengt ons naar Township. Hier eten we iets en gaan dan terug naar het huisje.

Voor morgen staat Christchurch op het programma met de route door de Arthur's Pass.

Misschien vanavond nog een wandelingsroute door Okarito afhankrijk van het weer. Mari kijkt nog wat de kajaktocht in Okarito is om die misschien nog vandaag te nemen.

Ik geniet nu lekker van het uitzicht naar buiten op onze veranda.

Mocht er nog iets spannends gebeuren dan staat dit voor morgen op het programma.

1. Monique en Ron:
    9 januari 2019
    Naud en Tiny. Wij worden goed op de hoogte gehouden van al jullie reisverhalen. Mooi om zo een beetje mee te reizen. Met interesse wachten we op het volgende verhaal