Via Franz Jozef Glacier naar Okarito

8 januari 2019 - Okarito, Nieuw-Zeeland

Vandaag een lange reisdag , 330 km rijden van Wanaka naar Okarito. We zijn al vroeg wakker en rijden al om 8.30 weg. We passeren weer het Laka Huwaea en rijden door de bergen, slingerend, berg op en weer berg af. We stoppen op diverse plekken voor foto's.   Het is een mooie stralende dag, s'morgens nog 14 graden. Tijdens onze rit komen we bij de blue lagoons, blauwe meren en watervalletjes. We stoppen en moeten door een natuurgebied wandelen, over een hangbrug en we zien het blauwe water. Kraakhelder en zo blauw, ongelooflijk. Hier is de natuur nog ongeroerd. Het wordt goed onderhouden. Het is maar zelden dat je een blikje of papiertje vindt in de berm of het bos. De Kiwi's zijn er ook erg mee bezig en dat is een goede zaak. Plassen in de natuur wordt niet gedaan. Er zijn dan ook overal sanitaire publiekr voorzieningen.

Uiteindelijk bereiken we het plaatsje Haast, waar we boodschappen moeten doen omdat in Okarito geen winkels zijn. Er wordt ingeslagen voor 2 dagen en ook nog geluncht. Nu weer verder naar de Fox Glacier, maar we hebben de zee aan de foute kant liggen, we rijden fout...omkeren. Gelukkig vroeg opgemerkt en we keren om . De bergen worden hoger dat betekent ook weer meer bochten. We zien de oceaan aan de linkerzijde, wat is die groot en geen boot te zien.

Uiteindelijk bereiken we om 15.20 uur Franz Jozef waar we navraag doen om een helicoptervlucht te reserveren. Concurrentie genoeg. Het weer is nu goed en we besluiten om vandaag de helicoptervlucht te nemen omdat het weer goed is.  Voor Tiny en mij de eerste keer in een helicopter, maar zo mooi. We vliegen langs de rotsen omhoog. De gletjers tussen de bergen met zijn scheuren die blauw opkleuren. Misschien wel de eerste en laatste keer dat we op een gletsjer staan. Er worden heel wat foto's gemaakt. De meeste foto's zijn gemaakt met de grote camara, waar we pas bij thuiskomst de foto's op de computer kunnen zien. Dit geldt trouwens voor de hele vakantie.

We arriveren een half uur later Okarito  en rijden langzaam het kleine plaatsje binnen op zoek naar ons strandhuis. Het huis ligt niet ver van het strand, we horen de oceaan duidelijk. De trap brengt ons naar de woonverdieping van onze airbnb. Van binnen ziet er gezellig uit, een fijn strandhuis. De wifi code wordt weer opgezocht en we hebben weer bereik. Helaas voor Tiny niet, waarschijnlijk een te oude telefoon, of een te nieuwe router met zijn hoge frequentie.

De avond eten we pizza en daarna lopen we nog over het strand. Geweldig verblijf.

Voor morgen staat een bezoek aan de gletsjer op het programma die we te voet nemen. De shuttle brengt ons naar het vertrekpunt.

1. John Kluskens:
    9 januari 2019
    Dat zijn nog eens mooie plaatjes.