Boxing day, Tangariro National Park

26 december 2018 - Paihia, Nieuw-Zeeland

We willen wat uitslapen maar we hebben het ritme schijnbaar om vroeg wakker te zijn. Het is ook mooi om de vogels buiten hun verhaaltje te horen fluiten. Het is een zonnige dag met een bijna heldere blauwe lucht. We eten gezamelijk, toast met kaas . Nella heeft roerei klaargemaakt voor ons. Heerlijk. We kunnen wel zeggen dat ze hier over het algemeen gezond eten.

Even later gaan we naar het oude huis boven op de berg. We lopen met Nella voorop door de wei , maar we worden teruggeroepen door Greg. Er staat stroom op. Dus maar omgelopen en vervolgen de weg naar boven  door het lange gras met de bloempjes erin. Het huis is in de jaren 80 naar boven verplaatst en is van de familie. In 2 delen gezaagd, met een grote truck naar boven gebracht en weer helemaal opnieuw opgebouwd. Van binnen is nog alkes intact gelaten. Het ruikt een beetje muf.  Maar zo mooi om te zien hoe dit ales behouden is gebleven. Oude herinneringen zijn hier bewaard met alle oude familie foto's, meubels. De familie van Greg komt hier bij elkaar om familiezaken te bespreken.  Een goede gewoonte.

We gaan weer terug  maar nu via het verharde pad naar beneden en gaan richting Tangariro met de Toyota Cruiser van Greg. Ze weten hier de weg en vertellen ons alles over de omgeving, waar Inia heeft gewoond, waar hij nu woont, waar Norman woont, etc.

Greg wijst aan waar de gevangenissen liggen waar de gevangenen moeten werken in de bosbouw, het onderhouden van het bos.

We komen uiteindelijk aan boven aan de besneeuwde berg,  Mount Ruapehu, 2796 mtr.Deandere niet besneeuwde bergen Mount Tangariro 1968mtr en Mount Ngauruhoe ook eel de Doemberg 2260 mtr liggen er ook bij. Op de laatste zijn opnamen van de film Lord of the Rings gemaakt. Onder aan de berg is het vulkanisch, veel rotsen. Momenteel kunnen we niet de berg op om dat er nieuwe gondelbanen in aanleg zijn die komend winterseizoen operatineel zijn. Er moet dus heel wat sneeuw vallen om de rotsen te bedekken zodat goeg geskiëd kan worden.

We kijken wat rond en gaan een stukje naar beneden waar we een kleine wandelroute nemen naar een waterval. Deze ligt niet ver van het grote Chateau welke nu als Hotel dient.

We nemen de weg naar de waterval en lopen de route. Je hoort het geluid van het woeste water dat naar beneden stroomt. Enkele foto's worden gemaakt.

Op de terugweg nodigen we Nella en Greg uit voor een lunch. Greg is bekend in deze omgeving en weet een goed adres aan het meer Lake Taupo. Geweldig uitzicht over het meer met fantastisch eten. Dit plekje hadden we onder ons beide niet gevonden.

Beetje later stoppen we  nog eens  op een mooie uitkijkpost, hier noemen ze scenic viewpoint.

Eenmaal terug bij het huis besluiten wij om terug te gaan naar het meer om even te gaan zwemmen. Het is geen Zandvoort waar je dicht op elkaar ligt. Ruime plek met fantastisch uitzicht. Je ziet dat de meeste mensen hier 2 uur vertoeven en dan weer de spullen oppakken en naar huis gaan. De zon schijnt hier ook heel fel en een zonnebeschermer factor 50  is hier dan ook normaal.

Later op de avond lopen we nog de berg af om naar de glow worms te gaan kijken. Je ziet ze alleen in het donker. Het lijken wel hele kleine led lampjes zoals de kerdtverlichting. Eerst een paar maar naarmate we meer naar beneden lopen krioelt ervan. Ik probeer een foto ervan te maken maar tevergeefs, te weinig licht.

1. Huub Kessels:
    28 december 2018
    Die glim wormen ken ik ook uit mijn jeugd in Zuid Limburg.