Zuidereiland Invercargill

3 januari 2019 - Riverton, Nieuw-Zeeland

s'Morgens al vroeg wakker. Het was een warme nacht. Uiteindelijk om 5.00 opgestaan. Beetjecwassen ,ontbijten en tandpoetsen . De koffers dichtmaken en zo rond 05.55 uur lopen we richting het treinstation. Tis maar een paar honderd meter lopen. Geen verkeer op de weg en daarom loop ik met het grote zware zwarte koffer over straat, veel makkelijker dan over de loopstrook met zijn op en afritten. We zijn er al vroeg , betalen 79 dollar voor 4 tickers. Om 6.25 vertrekken we richting Wellington. Bij Lower Hutt moeten overstappen op de bus omdat er werkzamheden zijn aan het spoor.

We komen na 8 aan , zoeken een toilet en kijken welke bus naar het vliegveld gaat . Het is lijn 91.  Het duurt ff voordat die komt maar om 8.35 vertrekt de bus richting airport met diverse haltes. 48 dollar voor 4. De tunnel naar het vliegveld is lang en een eenrichtingsweg, waarschijnlijk bovenop de landingsbaan.

Het inchecken gaat aan terminaldesk en is redelijk eenvoudig. Mari doet dat voor ons. De labels komen eruit geprint die om de koffers moeten die achter in het ruim gaan. We leveren de koffers af, het zwarte koffer 21.8 kg zwaar.  We nemen een koffie en lopen richting gate 11.

We moeten buiten gewoon in het vliegtuig stappen. Air New Zealand. A300.

Het is een mooie vlucht, een luchtzak bij het opstijgen en daarna vrij rustig. Onze plek is bij de motor , stoel 6a,b,c,d. Schitterend als je langs de kust vliegt. Ervwordtvgevlogen over de zee langs de oostkust. We proberen te achterhalen wat de plaats is daar beneden.. Weinig wegen zijn er aangelegd,maar het landschap is ook erg ruw op plekken.

Om 12.00 landen we. Het waait hard als we uitstappen uit het vliegtuig , beetje aanders dan gisteren. Invercargill heeft een mooi vliegveld. Mari en ik regelen de huurauto bij Thiffy.  Commodore krijgen we. 1316 dollar voor 16 dagen.  Een mooie auto krijgen we en de bagage gaat allemaal achter in de kofferbak. We rijden richting Bluff het zuidelijkste punt op het zuidereiland.

Ik zit achter het stuur en de auto rijdt fantastisch, snelle jongen maar we rijden niet harder dan toestaan is. Het is een leuke weg er naar toe. Bluff heeft ook een aantal mooie uitzichten. Een bij een klein vuurtorentje , een bij Stirling point, en een hoog op de berg. Er wordt iets gedronken en een  Banana pancake gegeten in een Gallery. Er hangen mooie kunstwerken.

Stirlingpoint is het punt genoemd naar Captain William Sitling dieverveen walvis station in 1836 oprichtte.

De berg wordt ook wel de Bluff hill genoemd voor de mooiste panorama beelden. Het waait er gigantisch hard. Maar zeker de moeite waard.

Wecrijden naar Riverton waar we de volgrnde Airbnb geboekt hebben. Het plaatsje inkomend stoppen we bij een souveniers shop. Er is een grote winkelstraat, veel winkels dicht en over de lange brug ligt onze Airbnb. Mari kijkt of er iemand thuis is. Er komt iemand uit de tuin. De koffers gaan uit de auto en we worden geïnstalleerd. Het is een hiis met vele kleuren, achterstallig onderhoud maar worden goed verwelkomd. We drinken een glas water en rijden even later rond de kust. Het stormt en er zijn een altal surfers in de oceaan. Mooie foto's worden gemaakt. Op de terugweg stoppen we bij het restaurant aan de baai waar het nu eb is. Het isver druk maar kunnen er eten. Er wordt fish en chips gekozen. Heerlijk. De live muziek is minder.

We lopen ove de oude  bridge heen en weer en gan naar onze kamer, kijken nog war tv en gaan redelijk vroeg slapen. Het was een lange dag.

Goodnight

1. Monique en Ron:
    4 januari 2019
    Geweldig om jullie verhalen te lezen. Wel vroeg op soms?