Dagje Milford Sound

5 januari 2019 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Afgelopen nacht goed geslapen in ons nieuwe verblijf. De woning is mooi en van alle gemakken voorzien en dat is handig want we hebben nog wat was te doen. Het plaatsje Te Anau is best gezellig en beschikt over vele restaurantjes, leuke winkeltjes.  Gisteren nog door het winkelcentrum gelopen wat er allemaal te doen is. In de grote supermarkt doen we onze boodschappen voor de avond en tanken de auto vol voor de rit naar Milford Sounds.

Na het ontbijt en het maken van de lunch stappen we in de auto om naar Milford Souns te rijden. Milford Sounds zijn de fiorden in het zuidwesten van het Zuidereiland. Ik denk dat je het moet vergelijken met de fiorden in Noorwegen.

De rit is +/- 120 km naar het westen. Het eerste is redelijk vlak, en begroeit met gras. Inhalen is bijna niet mogelijk vanwege de slingerende weg, de gele doorgetrokken strepen. De bewolking neemt toe en het wordt een beetje regenachtig, van motregen naar lichte regen. We rijden langzaam de bergen in, nemen regelmatig een stop om foto's te maken.  Weer een anderr streek... We rijden langzaam de fiorden in het regent af en toe behoorlijk.  Uiteindelijk gaan we door een tunnel wat het begin van de fiorden is.  We zien overal water naar beneden komen, kleine tot grotere watervallen.

We nemen een stop bij een parkeerplaats waar veel auto's staan. Het is er druk en het regent behoorlijk. We laten ons niet tegrnhouden en gaan het looppad op, door het bos met de door mosbedekte bomen. We moeten een rondje lopen en horen een hard geruis van water dat met geweld van de bergen afkomt. Mooi om te zien , foto's worden gemaakt.

We rijden verder naar Milford Sounds , parkeren de auto en op zoek naar een bordje richting de Sounds waar de boten de fiorden doorvaren. Uiteindelijk komen we erachter dat er een shuttlebus ons komt ophalen. De rit duurt niet lang en we komen aan bij het gebouw waar de bedrijven gevestigd zijn die de boottochten verzorgen. We kopen kaartje a 95 dollar. Gelukkig hoeven we maar 20 minuten te wachten totdat we afvaren. Het is een boot met  2 verdiepingen en een open dek.

We varen weg en het is een  geweldig natuur. We maken veel foto's maar dit is niet te vergelijken met wat je in het echt ziet. We horen van de schipper dat er 130000 watervallen zijn in de Sounds. De schipper brengt ons op de mooiste plaatsjes, en vaart af en toe in een waterval zodat de mensen vooraan een gratis douche krijgen.  We zien zeehonden op een  rots liggen, etc.

De Sounds zijn de moeite waard.

De foto's volgen later omdat ik problemen heb met de back-ups. Ook die van gisteren zijn nog niet op opgeslagen.

1. Ruth:
    5 januari 2019
    Leuk om jullie avontuur zo te volgen. Gr. Ruth
  2. Naud:
    5 januari 2019
    Ha Ruth, kost wel wat tijd maar straks makkelijk voor het fotoboek. Heel veel groetjes van Naud en Tiny, Mari en Louise