Oudjaarsdag 31 december Red Woods

31 december 2018 - Whakatane, Nieuw-Zeeland

De zon staat al vroeg aan de hemel en schijnt met al z'n kracht op Whakatane, de plaats waar wij nog 1 nacht overnachten.  Tijdens ons ontbijt wordt ff teruggekeken naar gisteren wat voor een leuke dag het was. Voor vandaag gaan we naar de Red Woods,  whakarewarewa. Het ligt ongeveer 1,5 uur rijden van Whakatane richting Rotorua.

Onderweg passeren we kleine plaatjes en rijden we langs meren , over bergen. Geweldige groene natuur.  We maken een koffie stop. Louise weet een  leuk cafe waar ze ook brood bakken ,lekkere gebakjes en sandwiches verkopen. We nemen allemaal waar we zin in hebben en nuttigen dit aan een tafeltje. De eigenares, een Chinese vrouw kijkt niet echt vrolijk maar het gebak en koffie smaken verrukkelijk.

We nemen een kijkje in de outdour headquarthers, een winkel te vergelijken met Decathlon maarde inrichting als Ton Notermans. Mooie winkel.

Even later arriveren we bij de Red Woods. Er staan al een paar hele grote bomen langs de laan.

We kopen een kaartje en gaan de touwbruggen in en stappen van boom naar boom. Zo mooi. De red woods zijn oorspronkelijk uit California en hier in 1902 naar toegehaald. Ze groeien hier veel beter omdat het klimaat beter is en er vaker regen valt. Een boom die tot 2meter in diameter kan groeien en tot 100 meter hoog kan wel wat water gebruiken. De bomen zijn ookwel  red ceder te noemen, met een hoge duurzaamheidsklasse.  De buitenkant heeft een zachte maar een grove bast.

Tijdens het parcours zien we ook lampjes tusen de bomen en lichtslangen aan de kabelbrugjes. Je kunt het park ook s'avonds bezoeken. Wat zal dat mooi zijn. Aan het einde gekomen van het parcours nemen we een slok water wat met deze temperatuur wel nodig is en besluiten om de korte route door het bos te lopen, de rode route 2km lang. Het wordt weer anders beleefd dan hoog in de bomen. Er woden genoeg foto's genomen.

We gan terug naar huis maar stoppen eerst bij een ontmoetingsplaats van Soldiers, een gemeenschapshuis waar je een drankje kunt nemen. Dit doen we dan ook. Voor Louise is deze plek bekend.

Boodschappen worden gedaan in een grote supermarkt voor de avond en we rijden naar huis.

Tiny en Mari gaan nog even zwemmen in de zee en ik ruim wat dingen op en start te schrijven.

Nog 5 uur en dan is het Nieuwjaar. Het is een heel aparte oudjaarsdag om nooit te vergeten.

We wensen iedereen een mooie jaarwisseling en een geweldig 2019.

Morgen is een reisdag en zal er geen verslag zijn.

Groetjes Tiny en Naud