Ohope beach en omgeving

30 december 2018 - Whakatane, Nieuw-Zeeland

Vandaag nemen we een rustige dag. Niet teveel kilometers .

Na het ontbijt nemen we rustig de tijd om even wat op te ruimen en het programma van de dag te bespreken. We rijden als eerste naar Scenic Point Toan. Boven op de berg met een zo fraai uitzicht over whakatane. We kijken boven op de stad van een kant en van de andere kant op het uitgerekte strand. Bay of Plenty heeft niet voor niks deze naam gekregen. Zoveel stranden op een zo lang uitgestrekt gebied.

We gaan daarna kijken in een grotje met een betekenis van de Maori's. Er blijkt iemand heel lang geleden in gewoond te hebben. Een stukje verder doen we een Marea aan. Een heel verhaal over dat deze in de eind jaren 80 is weggehaald door de engelsen , als eerste naar Sydney is meegenomen en daarna ook voor lange tijd in Engeland is geweest. De bewoners van Whakatane hebben er alles aan gedaan om het hele bouwwerk met zijn mooie houtsnijwerk( wood carvings) weer terug te krijgen in Whakatane. Dit is eind 60er jaren geweest. We kijken naar een filmpje. We mogen ff de tempel/bouwwerk in.  Als beleefdheid geven we de Maori een fooi.

We vervolgen onze weg naar een aardbeien/frambrozen farm. Dit is commercieel opgezet. Je kunt er groente als aardbeijen,blauwe bessen, zoete mais kopen. Maar ook lekker zelfgemaakt fruitijs. We nemen de grootste. Ze hebben ook nog hamburgers en frietsjes op de kaart.  Het overdekte terras is groot en goed bezocht. Er is zelfs de mogelijkheid om aardbeien te plukken voor een bedrag. Mooi om te zien...

We rijden weg en gaan naar een lokale bierbrouwerij waar we 4 biertjes proberen a 150ml uit een reeks van 14 soorten. We nemen er een lekkere pizza bij. Het donkere bier wat ik uitgekozen had smaakt niet lekker, beetje naar koffie. De blond, hip hop en de pilsener zijn lekker.

Na afloop zetten koers richting huis om daar een middagdutje te doen. Mari pakt zich een boek, Tiny een puzzel en Louise ligt op de bank. En ik zoek een lekker plekje in de schaduw op gras. Later spelen ee nog ff Skipbo.

Ohope beach aandoen staat ook nog op het programma. We doen dit een beetje later. Een mooi strand met best wel leuke golven. We verzetten ons tegen de golven maar ze zijn best wel sterk.  Blij dat we toch nog ff in de zee zijn geweest met z'n lekkere watertemperatuur.

Misschien oudjaarsavond nog een frisse duik nemen. Wie weet , of hrt past in ons dsgprogramma want Mari is daar heel goed in. Het maken van het dagprogramma, wat we eten en of er nog reserveringen moetrn worden gedaan.

1. Erik Schell:
    30 december 2018
    Geweldig reisverslag.geniet er samen van.
  2. Will:
    30 december 2018
    Veel reisplezier en genieten maar. Goede jaarwisseling en the best wishes.👍🏻🍾👋🏻
  3. Ron en Monika:
    30 december 2018
    Klinkt goed! Veel plezier daar.