Bezoekje Mount Cook

12 januari 2019 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Gisteren al besloten dat we een bezoekje gaan brengen aan Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland, gelegen in Aoraki National Park. De berg is 3754 meter hoof,ongeveer 1000 meter hoger dan de hoogste berg die we gezien hebben op het noorder eiland , berg  Ruapehu bij Taupo.

Het is s'Morgens nog fris als we opstaan. Nora en Loes ontbijten nog mee en gaan ook richting Mount Cook.  Voor negen zitten we in de auto en passeren het centrum van Lake Tekapo.  Een beetje later passeren we aan de rechterzijde de sterrenwacht van de universiteit  van Canterburry.  Deze zijn gelegrn op een hoge berg. Als we tijd hebben gaan we hier op de terugweg even langs.

Al gauw komen we weer bij een ander meer , Lake Pukaki dat grenst aan het plaatsje Twizel. Ook al zo'n mooi blauw water.  We zien tussen de wolken Mount Cook op een afstand liggen.  We nemen enkele foto's en gaan verder. Het is in totaal 100 km wat we moeten afleggen. Ond'er weg komen we enkele fietsers tegen die hard moeten werken bergopwaarts. Maar ze worden beloond als ze naar beneden afdalen.

Het is een lang meer waar we langs afrijden. Mooi om te zien hoe de wolken en bergrn zich spiegelen in het water. En de rust die er heerst. Af en toe hangt er een roofvogel boven ons op zoek naar een prooi. Ze komen hier tochvwel meer voor dan bij ons. Op de weg liggen doodgereden Possums, een soort Eekhoorn.

De lucht wordt opener en het blauw komt tevoorschijn. De bergen tekenen zich nu nog beter af.  Op de achtergrond Mount Cook met daarom heen talloze andere besneeuwde toppen boven de 3000meter. Typerend  is dat vulkanen weliswaar verwoestingen aanrichten, maar vulkanisch gesteente verjongt het landschap en vormt na verwering bijzonder vruchtbare grond waar de zuivelindustrie wel nij vaart.

We bereiken Mount Cook, het historische skihotel, maar hier moeten we niet zijn. We hebben een afslag gemist en rijden terug om vervolgens de route te vervolgen. Even later staan we op plaats van bestemming. De Mount Cook is vrij van wolken en straalt hoog aan de horizon. We maken op diverse plekken foto's en hebben een korte lunch om vervolgens weer terug te rijden naar Tekapo.

Het rijden naar Mount Cook was de moeite waard.

Op de terugweg zien we het weer anders. Nemen een stop bij een Lavendel boerderij en even later staan we op de Sterrenwacht van de universiteit van Canterburry. We kijken over alles heen, wauwhh. We zien diverde meren waaronder ook lake Tekapo.

We gaan richting huis om wat te eten en een beetje uit te rusten. Vanmiddag staan de Hot Pools nog gepland.

Was weer een fijne dag